19-06-2018 | KLM gaat zijn dienstverlening aan boord flink aanpassen om het wegvallen van een cabinemedewerker aan boord op te vangen. Vanaf 1 juli krijgen economypassagiers op negen intercontinentale vluchten anders te eten.

Na maanden arbeidsonrust, waarbij zelfs werd gestaakt, sloot KLM in januari een cao-akkoord  met de grootste vakbond voor cabinemedewerkers.

Daarbij is afgesproken dat in het vervolg op alle intercontinentale vluchten met een bemanningslid minder wordt gevlogen in de economyklasse.

Omdat de werkzaamheden hetzelfde blijven, heeft de maatschappij flink gesleuteld aan het aanbod aan boord bij intercontinentale vluchten. Omdat de crew meer passagiers onder zijn hoede krijgt, zijn de dienbladen verkleind zodat er meer in een karretje passen.

Salade
Voor de hoeveelheid eten heeft dat geen gevolgen, zegt Miriam Kartman, verantwoordelijk voor de dienstverlening aan boord bij KLM. “De salade is zelfs een flink stuk groter geworden, omdat uit tests is gebleken dat passagiers daar veel waarde aan hechten.”

In het vervolg worden maaltijden ook sneller geserveerd en weer weggehaald. “Een toenemend aantal passagiers aan boord wil eigenlijk helemaal niet gestoord worden. Tot nu zaten mensen soms lang met het klaptafeltje en afval voor hun neus. Dat kan nu veel sneller, zowel voor passagiers als voor de bemanning.”

Praatje maken
“Zo kunnen we ook meer aandacht besteden aan mensen die wat extra hulp nodig hebben of dat nu is omdat ze zenuwachtig zijn, iets naars hebben meegemaakt of gewoon een praatje willen maken,” zegt Kartman.

“We wilden, ondanks dat we met minder bemanning vliegen, absoluut niet inleveren op wat KLM bijzonder maakt: het warme contact tussen bemanning en passagiers. KLM onderscheidt zich juist van veel andere maatschappijen door de sfeer aan boord. Dat zien we ook aan de waarderingscijfers.”

Voedselverspilling
Tegelijkertijd is ook gekeken naar het terugdringen van verpakkingsmateriaal en voedselverspilling. “We kijken strikter naar bestemming en afstand. Bij de langste vluchten is er altijd nog een tweede maaltijd. Maar bij relatief korte intercontinentale vluchten is daar vaak geen vraag naar. Dan krijgen we heel veel eten terug dat we volgens de regels moeten weggooien. Dat is niet verantwoord.”

Dat er nog altijd geen cao-akkoord is met vakbond FNV Cabine maakt volgens haar voor de ingreep niets uit. “Dit hangt nauw samen met de nieuwe cao, maar hoe we die afspraken invullen is daar geen onderdeel van. We hebben de maatregelen aan boord in overleg genomen met de lokale ondernemingsraad die mensen uit alle geledingen vertegenwoordigen, ook FNV’ers.”

KLM begint 1 juli op negen bestemmingen, waaronder Houston Aruba/Bonaire, Osaka, Hongkong en Rio de Janeiro. Vanaf oktober geldt de nieuwe werkwijze op alle intercontinentale vluchten.

Bron: Het Parool