04-07-2018 | Supermarkten kunnen op een effectieve manier voedselverspilling tegengaan, nu de Israëlische start-up Wasteless zijn activiteiten uitbreidt naar Nederland.

Wasteless introduceert een systeem dat automatisch, zonder tussenkomst van winkelpersoneel, de prijzen verlaagt voor producten die de houdbaarheidsdatum naderen. Deze manier van dynamic pricing is een groot succes in Israël, waar het afval van de winkels fors verminderde en tevens de financiële resultaten van de supermarkten verbeterden. Het systeem werkt doordat de verpakking, het prijslabel op de schappen en de kassa met elkaar communiceren.

Wasteless heeft een kapitaalinjectie van enkele miljoenen gekregen van de Nederlandse durfinvesteerder Slingshot Ventures, dat in 2015 werd opgericht en ook in Boldking en in de innovatieve fietsenfabrikant Van Moof investeert. Het fonds heeft €50 miljoen in kas en investeert tussen de €0,5 en €10 miljoen in beginnende en gevorderde techbedrijven die een disruptie veroorzaken. Oprichter Marco Pieters van Slingshot Ventures denkt dat Wasteless „met zijn baanbrekende technologie een wereldwijde potentie” heeft.

De markt van voedselverspilling is gigantisch. Jaarlijks gooien Europese supermarkten €10 miljard aan voedsel weg, omdat de houdbaarheidsdatum is overschreden. ,,We leven in een tijd waarin één derde van het geproduceerde voedsel wordt verspild, met dramatische milieu-, sociale en financiële gevolgen’’, zegt Oded Omer, oprichter en ceo van Wasteless. “

De oprichters van Wasteless (naast Omer, Ben Biron en Yossi Regev) waren eerst uitermate succesvol met bierdata-pionier Weissbeerger, dat ze in januari van dit jaar voor $100 miljoen aan bierbrouwer AB InBev wisten te verkopen.

Wasteless heeft inmiddels zijn hoofdkantoor in Amsterdam gevestigd.

Bron: De Telegraaf