Wereldwijd wordt er een derde van al het voedsel voor mensen in de prullenbak gegooid. Consumenten zijn hierin de grootste boosdoeners. Marit Luiting-Drijfhout, promovenda aan de Rijksuniversiteit Groningen, onderzocht het consumentengedrag bij aankoop van voedsel. Ook onderzocht ze de consumptie en verspilling van dit voedsel. Een hulpmiddel bij het voorkomen van voedselverspilling is onder anderen het consumeren van gemaksvoeding.

Luiting-Drijfhout heeft aan de hand van haar onderzoek een aantal aanbevelingen gedaan om voedselverspilling tegen te gaan. Onder andere zien we hier de aanbeveling om realistische beslissingen te maken in de supermarkt. Daarnaast is er ook het vasthouden aan eerder gemaakte consumptie-plannen en overstappen op gemaksvoeding. 

Er wordt in het onderzoek aangetoond dat er in de periode tussen de aankoop en de consumptie een groot deel wordt verspild. Voor momenten die verder af liggen van het boodschappen doen worden vaak gezondere, maar minder smakelijke keuzes gemaakt in inkoop. Op het moment van consumptie wordt er dan toch vaak gezwicht voor lekkerder, minder gezond voedsel. Dit heeft verspilling van het eerder ingekochte voedsel als gevolg. Ook zien we meer impulsieve consumptie nadat er eerder gezond voedsel werd ingekocht, concludeert Luiting-Drijfhout. Vooraf bestellen kan vaak verspilling voorkomen, vooral als er daarna minder gelegenheden voor impulsieve consumptie zijn. 

 

Gemaksvoeding

Luiting-Drijfhout concludeer ook dat gemaksvoedsel kan helpen minder te verspillen. Het vervangen van ongesneden groenten door voorgesneden groenten kan zo de voedselverspilling in huishoudens terugdringen met zo’n 65%. Een verklaring hiervoor is dat consumenten veel plannen te maken met dit onbewerkt voedsel. Later blijkt dan toch dat hier geen tijd voor is door een drukke levensstijl. Dit voedsel eindigt dan als afval. Van belang is wel dat consumenten nadenken over de haalbaarheid van hun maaltijd, ook bij het kopen van gemaksvoeding. 

 

Bron tekst: Food Holland
Bron beeld: Unsplash