Consumenten hechten steeds meer waarde aan een duurzame verpakking bij de aankoop van groenten en fruit. Bijna een derde van de Nederlandse klanten zou hier meer voor willen betalen. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van ABN Amro. Tegelijkertijd willen de consumenten ook dat de producten vers en hygiënisch verpakt zijn, iets waar een verpakking voor zorgt.

Zeventig procent van de consumenten vindt het onzin dat producten zoals komkommers en paprika’s verpakt zijn in plastic. Tegelijkertijd geven zij ook aan dat ze het belangrijk vinden dat producten hygiënisch zijn en lang vers blijven. Uit het onderzoek is gebleken dat consumenten niet doorhebben dat de producten door de verpakking langer houdbaar blijven, waardoor er minder voedsel verspild wordt.

Supermarkten en leverancier besteden meer aandacht voor een duurzame en recyclebare verpakking. Echter, het is niet eenvoudig om een perfecte oplossing te vinden. Naast duurzaamheid moet er ook rekening gehouden worden met de houdbaarheid, kosten, transporteerbaarheid en restricties rondom voedselveiligheid en het gemak. Ook moet de verpakking er aantrekkelijk uitzien. De consument wil het product in de verpakking kunnen zien.

 

Milieu-impact van verpakkingen

Biologisch afbreekbaar plastic lijkt een oplossing. Uit het onderzoek blijkt dat supermarkten en leveranciers hier terughoudend mee zijn. De grondstoffen van dit product moeten namelijk verbouwd worden op schaarse landbouwgrond die nodig is voor het verbouwen van voedsel.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de consument niet voldoende bekend is met de milieu-impact van de verschillende verpakkingsmaterialen. Consumenten denken dat plastic de minst duurzame oplossing is, terwijl het in sommige gevallen juist een betere optie is. De CO2-uitstoot is ook belangrijk bij de keuze van de verpakking. Bij de productie van glas komt meer CO2 vrij dan bij de productie van plastic.

 

Plasticafval

Door de coronacrisis eten steeds meer mensen thuis. De hoeveelheid plastic afval van consumenten nam hierdoor met 15 procent toe. Dit komt door de verschuiving van de vraag naar verpakkingen. Van bulkverpakkingen voor de horeca naar (kleinere) thuisverpakkingen. De verschuiving is waarschijnlijk een deel structureel.

 

Download het rapport hier!

Bron: ABN AMRO