GS1 werkt samen met onderneming Wasteless om voedselverspilling te verminderen door middel van het creëren van slimme GS1 barcodes. Wanneer verse producten dichter bij hun houdbaarheidsdatum komen, worden ze met gebruik van de slimme barcodes automatisch afgeprijsd.

De GS1 DataBar is een van de manieren waarmee Wasteless bedrijven helpt voedselverspilling tegen te gaan. Door middel van kunstmatige intelligentie wordt gekeken naar de kans dat een product nog verkocht zal worden voordat de vastgestelde houdbaarheidsdatum verstrijkt. Wanneer de datum binnenkort zal verlopen worden producten afgeprijsd door middel van de slimme barcode. Nu wordt het afprijzen nog vaak met de hand gedaan. De voorraad van producten wordt beheerd met de GS1 DataBar of GS1 DataMatrix, hierdoor kan veel winst worden gemaakt. Door middel van een systeem waarin de houdbaarheidsdatum in de barcode is aangegeven, kan bij de kassa automatisch worden bepaald of een product afgeprijsd moet worden. 

De voorraad en de houdbaarheidsdata daarvan worden erg precies bijgehouden door Wasteless. Er wordt bijgehouden welke producten er de winkel in gaan, en bij de kassa wordt een prijs vastgesteld op basis van de houdbaarheidsdatum. Daarnaast wordt er ook geregistreerd welke producten met welke houdbaarheidsdata verkocht worden, dit kan alleen met een systeem waarin de kassa de data kan aflezen. GS1 DataBar is een manier waarop dit gerealiseerd kan worden. 

Door de inzet van deze nieuwe methode is er een vergrote kans dat mensen de producten met een naderende houdbaarheidsdatum eerder kopen. Voor retailers is het natuurlijk belangrijk dit om te zien zetten in een winst voor het bedrijf. Naast een winststijging kan de retailer ook informatie verzamelen die voor de producent van belang is. Productieprocessen kunnen op deze manier worden aangepast aan de actuele vraag. David Kat van Wasteless laat weten dat het invoeren van wisselende prijzen een return on investment van 300% tot 400% als gevolg kan hebben. 

 

Bron tekst: AGF.nl
Bron beeld: Wasteless