Supermarkt Iceland gevestigd in het Verenigd Koninkrijk heeft de afgelopen twee jaar ongeveer 2.500 ton voedsel bespaard. Retailer Iceland legt uit dat ze sinds begin 2018 hun voedselverspilling met bijna een kwart hebben teruggebracht. Door beproefde methoden te gebruiken om voedselverspilling te verminderen slaagden ze erin dit resultaat te bereiken. In plaats van hun onverkochte voedsel weg te gooien, schonken ze het aan lokale gemeenschappen. Daarnaast werd een deel van het voedsel ook gebruikt als veevoer, terwijl een ander deel werd verwerkt tot biobrandstof.

Goede doelen

Supermarkt Iceland heeft ongeveer 160 ton overgebleven voedsel gedoneerd aan gemeenschapsinitiatieven. Ze hebben ook partnerships opgezet zoals die met The Bread and Butter Thing. In totaal bedroegen hun donaties 375.000 maaltijden voor mensen in achtergestelde gemeenschappen. Hun winkel in Wales heeft zelfs hun onverkochte brood gedoneerd aan een lokale brouwerij wat werd gebruikt om een ​​pale ale mee te maken.

Richard Walker, de marketingdirecteur van supermarkt Iceland, deelt het volgende: “In 2016 zijn we serieus gaan kijken naar kansen rond vermindering en herverdeling van voedselverspilling. De stapsgewijze verandering kwam in 2018 toen we collega’s samen brachten vanuit het hele bedrijf die gepassioneerd waren over de kwestie. Ze deelden hun operationele, audit-, technische en communicatieve expertise om te werken aan een specifiek voedselverspillingsproject. Deze experts op het gebied van voedselverspilling hebben operationele veranderingen voorgesteld en gestimuleerd, en werkten hand in hand met Wrap om voor het eerst transparant te rapporteren.”

CO2-uitstoot

Het Intergovernmental Panel on Climate Change stelt dat tussen 25% en 30% van al het geproduceerde voedsel uiteindelijk wordt weggegooid. Als we hiermee rekening houden, zijn verspild en verloren voedsel samen goed voor een tiende van alle broeikasgasemissies. Zelfs als we alleen naar de EU kijken wordt er jaarlijks 88 miljoen ton aan voedsel verspild. Economisch gezien gaan er jaarlijks ongeveer € 143 miljard aan kosten verloren in dit proces.

Als het gaat om voedselverspilling kunnen consumenten een grote rol spelen. Door alleen te kopen wat ze kunnen en zullen consumeren, kan een groot deel van de voedselverspilling worden voorkomen. Experts zeggen dat het inslaan van bevroren of ingeblikt voedsel ook kan bijdragen aan het verschil.

 

 

Bron tekst: Sustainability Times
Bron afbeelding: Unsplash