1 september is de verspillingsvrije week begonnen. Jumbo Supermarkten introduceert deze week met het concept ‘Brood van Brood’. Van retourbrood wordt nieuw, vers dagbrood gebakken. Met deze pilot wil Jumbo verspilling in haar keten verder tegengaan. Ook biedt Jumbo inspiratie en tips in haar winkels en daarbuiten om klanten te helpen met minder voedsel verspillen.

 

Brood gemaakt van … brood!

Het produceren van nieuw, vers brood uit brood is al een oud ambachtelijk bakprincipe. Jumbo blaast dat samen met haar broodbakkers nieuw leven in. Het dagverse wit en volkoren Knipbrood dat overblijft aan het eind van de dag wordt weer opgehaald door de bakker. In de bakkerij wordt dit brood verkruimeld en samen met water en desemcultuur in speciale ketels gestopt. Hieruit ontstaat voordeeg. Dit wordt weer als ingrediënt gebruikt voor de ‘Brood van Brood’ Knipbroden. Olaf de Boer, directeur Commercie laat weten trots te zijn op de introductie van ‘Brood van Brood’. “Niet alleen omdat het een mooi, ambachtelijk product is met een zeer rijke smaak, maar vooral omdat het aansluit bij onze doelstelling om voedselverspilling verder terug te dringen. Naast ons slimme bestelproces, waarmee we op basis van kassadata prognoses kunnen doen over te verkopen hoeveelheden, willen we met ‘Brood van Brood’ de verspilling van brood verder aanpakken. Als onze klanten dit omarmen, zullen we dit bakprincipe gaan uitbreiden naar meer broodsoorten.”

 

Brood één van de meest verspilde producten

Toine Timmermans van Stichting Samen Tegen Voedselverspilling laat weten erg enthousiast te zijn over het concept: “Brood is één van de meest verspilde producten, zowel op de winkelvloer als bij de consumenten thuis. Het is mooi dat Jumbo het concept van ‘Brood van Brood’ in de markt zet en op die manier verspilling van brood tegengaat. Ik hoop van harte dat deze manier van brood bakken in de toekomst de standaard wordt. Daarnaast blijft het uiteraard belangrijk retourbrood zoveel mogelijk te voorkomen.”

 

Consument helpen minder weg te gooien

Voedselverspilling vindt voor een groot deel plaats bij de consument thuis. Jumbo helpt daarom haar klanten al jaren minder te verspillen via tips en inspiratie. Dit jaar verbindt Jumbo zich aan de Verspillingsvrije week en roept klanten op om hetzelfde te doen. Olaf de Boer vindt dat zowel supermarkt als klant een gezamenlijke verantwoordelijkheid heeft om voedsel zoveel mogelijk te consumeren en niet weg te gooien. Daarbij helpen ze haar klanten graag. De Boer: “Uiteindelijk is dat goed voor het milieu én de portemonnee van onze klanten. We roepen iedereen op om daar in de Verspillingsvrije week extra bij stil te staan.”

 

Verspillingsvrije week

Van 1 september tot 7 september 2020 is de Verspillingsvrije week. Dit is een initiatief van Stichting Samen tegen Voedselverspilling. Jumbo zet deze week het nieuwe brood concept in de spotlights. Ook biedt ze deze week aan haar klanten inspiratie en recepten in de winkel en daarbuiten. Ook kunnen klanten bij het in 2019 succesvol geïntroduceerde Samen minder Verspilling schap terecht in meer dan 580 winkels. Hier kunnen ze producten zoals vlees, vis, verse sappen en gekoeld fruit vinden van die dag tegen een lagere prijs. Ook worden er maaltijdpakketten, die precies zijn afgestemd op het aantal porties deze week verkrijgbaar met korting. Via social media en online kanalen helpt Jumbo klanten met recepten op basis van restjes.

 

 

 

Bron: persbericht Jumbo
Beeld: Jumbo