Lidl heeft recentelijk bekendgemaakt producten zoals kaas, brood en melk die de uiterste verkoopdatum hebben bereikt, te gaan verkopen voor €0,25, dat meldt Samen tegen voedselverspilling. Consumenten kunnen de afgeprijsde artikelen herkennen aan de ‘Verspil mij niet’-sticker. Daarmee hoopt de discounter binnen één jaar een derde minder voedsel te verspillen. Groente en fruit kunnen gekocht worden via Too Good To Go.

 

Voedselverspilling in retail

Wereldwijd wordt ruwweg een derde van al het voedsel verspild. Volgens de laatste metingen van de Europese Commissie treedt in Europa 5% van alle voedselverspilling op bij retailers of grossiers. Dat komt neer op ongeveer 9 kilogram perfect voedsel per persoon per jaar dat in de prullenbak verdwijnt. Supermarkten proberen met prijspromoties producten alsnog aan de consument te slijten. Denk bijvoorbeeld aan de 35%-korting sticker van Albert Heijn.

 

Overconsumptie

Verschillende instanties hebben in het verleden kritiek geuit op dit soort promotiestrategieën. Het zou leiden tot impulsaankopen en overconsumptie. Volgens adviesbureau Wrap uit het Verenigd Koninkrijk wordt 30% van de voedselverspilling in huis veroorzaakt, doordat consumenten worden verleid door prijspromoties. Voedselverspilling zou dan niet worden opgelost. Het zou dan alleen op een ander tijdstip plaatsvinden, namelijk bij de consument in plaats van in de supermarkt.

 

Korting werkt

Uit recent onderzoek van de Ramon Lull University uit Barcelona in samenwerking met WUR, VU Amsterdam en Tilburg University blijkt dat toch niet het geval. Het tegenovergestelde blijkt waar te zijn: de kortingen van supermarkten zorgen er juist voor dat er minder voedsel wordt weggegooid. Mensen kopen weliswaar meer, maar vriezen het vervolgens in of ze eten meer dan ze aanvankelijk van plan waren, waardoor minder voedsel wordt verspild. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 10.000 shoppers van GfK-panel bij Albert Heijn.

 

Fixed pricing

De strategie die Lidl toepast, is een voorbeeld van fixed pricing. Er wordt een vaste prijs of percentage korting gegeven als het product de uiterste verkoopdatum nadert. Albert Heijn heeft al langer de ‘35% korting’ sticker en ook Plus prijst producten, die de houdbaarheidsdatum naderen, af. De laatste jaren is daar de ‘Too Good To Go’-app bijgekomen. Met deze app kunnen consumenten voor een vaste prijs een box kopen die gevuld is met producten die bijna over de datum zijn. Steeds meer supermarkten en out-of-home zaken sluiten zich daarbij aan.

Voorbeeld dynamisch afprijzen Wasteless

Dynamic pricing

Het kan ook anders: de Nederlands-Israëlische start-up Wasteless heeft elektronische prijskaartjes ontwikkeld die door middel van dynamic pricing de prijs van producten in de supermarkt kan afstemmen op de houdbaarheid en populariteit van het product. Hoe dichter bij de uiterste verkoopdatum, hoe lager de prijs. De dynamische prijskaartjes werken op basis van Artificial Intelligence (AI), een systeem dat het koopgedrag van klanten leert en op die manier de juiste korting aanbiedt op het juiste moment. Daardoor zou, volgens Wasteless, de winst voor de supermarkt 2% hoger uitvallen dan bij fixed pricing. “Oplossingen voor afvalpreventie zoals het optimaliseren van korting hebben enorme winstpotentie. Ons gepatenteerde algoritme zet afval om tot winst. Wat normaliter in de afvalbak belandt, belandt nu in de winkelwagen van klanten.” zegt David Kat, vice president business development bij Wasteless. Volgens de start-up zorgt het dynamic pricing model voor 50% minder voedselverspilling en 20% meer opbrengst voor de supermarkt. In Nederland worden de bordjes al bij Albert Heijn en Marqt gebruikt.

 

Tekst: Berend Kluijfhout
Beeld: persmateriaal