In de voedselindustrie wordt vaak aangenomen dat consumenten liever geen kromme groenten of fruit kopen. Toch blijkt dat er manieren zijn waarop de presentatie van dit soort ‘imperfecte’ groenten en fruit kunnen bijdragen aan een vermindering van de voedselverspilling. Op de goede manier presenteren zorgt er voor dat ook deze producten tegen normale prijzen verkocht kunnen worden. Dit blijkt uit recente veldexperimenten van CentERdata en marketingstudenten van Tilburg University.
Per jaar worden er nog steeds miljoenen tonnen aan voedsel verspild. Het niet verkopen, en niet kopen van producten die er ‘anders’ uitzien levert hier een grote bijdrage aan. Zulke producten worden ook wel ‘suboptimale producten’ genoemd. Een voorbeeld hiervan zijn een deel van de peren en komkommers in Nederland die nooit de consument bereikt omdat ze van vorm afwijken.
Afstudeeronderzoek
Charlene Van Herwaarde, Mike van Noord en Koen Leijsten gaan hier proberen iets aan te doen. Ze zijn studenten Marketing Management aan Tilburg University. Onder begeleiding van Roxanne van Giesen van CentERdata zijn ze bezig met veldexperimenten die bijdragen aan hun masterscripties. Met name kijken ze naar positioneringsstrategieën en het effect daarvan op koopgedrag van consumenten.
Tijdens de eerste van hun experimenten werden er vier weken lang op een lokale weekmarkt ‘suboptimale’ peren tegen een verlaagde prijs aangeboden. Het resultaat was dat met name de duurzaamheids-positionering ervoor zorgde dat er meer kilo’s van werden verkocht. Daarnaast was vooral ook het benadrukken van de authenticiteit een goede en effectieve manier van verkopen.
De duurzame boodschap “Omarm imperfectie: strijd mee tegen voedselverspilling” bleek vooral effectief te zijn.
Voedselindustrie
Vooralsnog heerst er in de voedselindustrie de gedachte dat consumenten geen imperfecte producten willen kopen. Roxanne van CentERdata denkt hier anders over: ‘Maar consumenten zijn wel degelijk bereid tot zulke aankopen. Bij groenten of fruit is dit het geval als de duurzaamheidsproblemen worden belicht. Bij brood- en banketproducten werkt de authenticiteits-positionering het beste.’
Bron tekst: AGF
Bron beeld: Pexels