08-01-2019 | In de horeca doen ze nog veel op de ouderwetse manier, vertelt Ruud Licht van startup Kuhler. Telefonisch een order plaatsen bij de groothandel bijvoorbeeld, liefst laat in de avond. Dan is het van: ‘Met Henk van snackbar ’t Balkje. Graag hetzelfde als vorige week.’
De Kuhler app brengt leveranciers en klanten samen, in de gewenste huisstijl. Na levering kun je de klant laten tekenen (met de vinger) in de app. Frietboutique is een van de klanten van de B2B bestelapp. Te zien op het InnovationLAB op de Horecava die tot donderdag in de RAI in Amsterdam wordt gehouden.
Ze staan er met een klein groepje innovators op de beursvloer: de makers van digitale apps en printers voor de horeca. Het houdt niet echt over. De digitale revolutie heeft de sector nog niet echt in zijn greep, zo te zien. De belangrijkste revolutie zit hem in het bezorgen. De omzet van foodservicebedrijven steeg vorig jaar met 5,5 procent tot boven de twintig miljard euro, zo maakte brancheorganisatie FSIN maandag bekend. Het Gentse Deliverect won maandag dan ook de Innovation Award. Dat bedrijf koppelt restaurants via een POS aan partijen als Deliveroo, Foodora, Takaway en Ubereats.
Een belangrijk thema op InnovationLAB is dit jaar voedselverspilling. De meeste bedrijven hebben geen idee wat ze weggooien. Daarin wil het bedrijfje Zeroverandering brengen. Ze hebben een scanner ontwikkeld die voedsel automatisch kan herkennen. Met fruit gaat dat nu al prima, maar straks moet het systeem ook diverse soepen kunnen onderscheiden. Vlak voordat het voedsel in de pedaalemmers verdwijnen, wordt het voedsel gewogen. Op basis van de uitslag kan dan bijvoorbeeld minder worden ingekocht.
Je kunt het uiteraard ook opnieuw aanbieden. Too Good To Go, de van oorsprong Deense app tegen voedselverspilling, wist zeker vijftig exposanten van de Horecava achter zich te scharen voor het samenstellen van een Magic Box met overtollig eten.
Startup Unprinting Food van Elzelinde Van Doleweerd en Vita Broeken doet er nog iets leukers mee: van resten brood en andere voedingsmiddelen worden gedroogde hapjes geprint. De hartige variant is bijvoorbeeld een kunstige sliert van oud brood met wortel en het groene deel van prei, op smaak gebracht met Italiaanse kruiden. Een zoete variant is gemaakt van oud brood, wortel en banaan mét schil en gekruid met kaneel.
De voedselprinter kon natuurlijk sowieso niet ontbreken. 3900 euro kost de eenvoudig ogende printer (foto onder) van het Eindhovense ByFlow, die trouwens al eerder op de Horecava stond. Hun motto luidt: Think. Design. Create. Eat.
De klassieke cartridge wordt vervangen door spuiten die gevuld zijn met een pastamengsel: chocola, hummus of guacamole. Daarmee kunnen kleine kleine voorgerechtjes of versiersels van chocolade worden geprint. ByFlow mikt op de luxere restaurants, want die kunnen zich de aanschaf van de printer permitteren.
Augmented reality heeft de horecawereld ook al bereikt. Met FoodStory kunnen gasten gerechten als realistische 3D-holograms projecteren op tafel met hun eigen smartphone of tablet. Zo weten ze precies wat ze geserveerd krijgen. Papieren menukaarten aanpassen kan tot hoge kosten leiden, zegt oprichter Khalid Boukdid. Maar belangrijker: een 3D weergave van een burger leidt tot een hogere conversie.
Restoranto is de naam van een app waarmee je kunt reserveren, bestellen en betalen voor een restaurantbezoek. Als je je keuze vooraf bepaalt staat het eten bij binnenkomst meteen op tafel. Er hoeft dus niet worden gewacht. Volgens account manager Kelvin de Heer zijn er maar weinig apps voor dergelijke bestellingen die per keer anders geprijsd zijn.
Het gelijknamige bedrijfje dat enkele jaren terug werd opgericht door Silja Thor en Ralph de Groot wil na Rotterdam ook in Amsterdam aan de slag gaan.