14-03-2019 | Deze week is een campagne tegen voedselverspilling gestart die landelijk veel aandacht krijgt. Zo ook bij radiozender 100%NL. Paul de Groenteman greep het aan om te vertellen over zijn manier om voedselverspilling tegen te gaan. Hij is sinds kort aangesloten bij NoFoodWasted, een online netwerk van ondernemers. NoFoodWasted brengt producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen in kaart en laat zien waar en hoeveel consumenten kunnen besparen.
“Voedselverspilling is ook heel herkenbaar voor ons”, vertelt Paul. “Ik maak elke dag verse rauwkost salades en als er salade over is van de dag daarvoor moet ik die weggooien. Tijdens een No Waste workshop van mijn vaste leverancier Gebrs van Aarle maakte ik kennis met August de Vocht van NoFoodWasted. Zij hebben een app ontwikkeld waar je deze rauwkosten, waar eigenlijk niets mis mee is, toch te verkopen.”
Aan afprijzingen doet Paul niet. Uit ervaring weet hij dat dat niet werkt voor hem. “Klanten weten dat ik 100% kwaliteit lever voor de volledige prijs. Als het aan de datum is of niet helemaal goed, dan verkoop ik het niet. Ik kreeg wel eens de tip om op zaterdagmiddag de rauwkostsalade in de aanbieding te doen maar toen was er zaterdagochtend niets te beleven en kwam iedereen zaterdagmiddag salades halen.” Paul verwacht niet dat dat mechanisme opgaat via de NoFoodWastedApp. “Ik heb daar beter in de hand wat ik erop zet en hoef er ook niet alle dagen mee bezig te zijn. Consumenten kopen en betalen via de app en komen het alleen ophalen in mijn winkel. Als ik bijvoorbeeld tomaten heb die niet helemaal goed meer zijn, dan maak ik er soeppakketjes van en doe er een takje selderij bij. Als ze eenmaal in de winkel zijn, dan hoop ik dat ze dan ook wat uit de winkel meenemen. Ik probeer ook andere lokale ondernemer te stimuleren om aan te sluiten bij NoFoodWasted. Ik ben ervan overtuigd dat het de verkoopkracht van ons dorp zal versterken”, besluit Paul.
Bron: AGF