Consumentenonderzoek uitgevoerd door The Greenery en Rijk Zwaan heeft uitgewezen dat kleinere groente een manier kan zijn om minder groente te verspillen. Beide bedrijven brengen nu als pilot een assortiment van circa 20 kleinere maten groente, waaronder spitskool, broccoli en sla, op de markt. Deze groente heeft een kleiner formaat dan de standaard variant en is biologisch en onverpakt verkrijgbaar binnen het concept ‘Little & Fresh’. De verwachting is dat de pilot snel kan worden uitgebreid.

Groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan zet al een aantal jaar in op de ontwikkeling van kleinere groenterassen. “Het klinkt misschien eenvoudig om kleinere groente te ontwikkelen, maar niet elk groenteras is hiervoor geschikt. Bovendien willen telers, retailers en consumenten een uniform product. Met veredeling hebben wij een aantal groenterassen kunnen ontwikkelen die voldoen aan alle eisen en kleiner zijn. Op deze manier spelen we in op de consumentenbehoefte en hoeven consumenten hopelijk minder groente weg te gooien”, vertelt Heleen Bos, marketingspecialist Organics bij Rijk Zwaan.

“Samen met Rijk Zwaan en de telers van Naturelle hebben we een ketenproject opgezet waarbij de gehele keten, van zaadleverancier tot en met de consument is aangesloten”, zegt Harm-Jan Eikelenboom, marketingmanager bij The Greenery. “Met ‘Little & Fresh’ willen we een verdere bijdrage leveren aan het verhogen van de consumptie van biologische groente en fruit. Het concept wordt de komende periode verder geoptimaliseerd aan de hand van de reacties van de consumenten en de inzichten uit de keten.”

Bron: Foodholland