Een recent onderzoek van het Britse WRAP (Waste & Resource Action Programme) laat zien dat supermarkten in het Verenigd Koninkrijk  een groot deel van de voedselverspilling van consumenten kunnen verminderen door maatregelen te nemen. Een van de punten is een vermindering van €4,7 mld aan voedingsmiddelen die weggegooid worden. Dit kan onder andere bereikt worden door op bepaalde producten de houdbaarheidsdata te schrappen. Daarnaast zou ook het los aanbieden van AGF helpen; hierdoor worden ook plastic verpakkingen verminderd. 

“Ongeveer een vijfde van de voedingsmiddelen die Britten in huis halen, eindigen bij het afval, wat een gemiddeld huishouden al gauw enkele honderden euro’s per jaar kost,” laat het rapport weten. 

In samenwerking met het Food Standards Agency en het ministerie van Milieu, Voeding en Plattelandszaken (Defra) zijn er ook nieuwe aanbevelingen voor de AGF-sector naar buiten gekomen in het rapport van WRAP. Deze aanbevelingen zullen naar verwachting een groot deel van de voedselverspilling helpen voorkomen. Daarnaast zullen retailers aangespoord worden om houdbaarheidsdata te schrappen en AGF per stuk te verkopen, in plaats van in plastic verpakkingen. 

Peter Maddox, directeur van Wrap, laat het volgende weten: “De manier waarop voedsel en dranken zijn verpakt, geëtiketteerd en geprijsd is van invloed op de verspilling bij huishoudens thuis. Retailers en merken verkeren in een uitstekende positie om voedselverspilling bij de consument thuis te verminderen. Uit ons onderzoek is namelijk gebleken dat mensen duidelijke informatie op verpakkingen willen om producten zo lang mogelijk te kunnen bewaren en vers te houden. Over het algemeen zien we dat er sprake is van verbetering maar we wijzen bedrijven ook op zaken waar nog aan gewerkt dient te worden.”

Er zijn door WRAP een groot aantal supermarkten bezocht, zo’n 60, waarna er 2.000 voedingsproducten werden onderzocht. De nadruk lag hierbij op producten die bij de consument het vaakst in de prullenbak worden gegooid. Uit het onderzoek bleek dat een kwart van de AGF producten die voorverpakt zijn nu zonder houdbaarheidsdatum worden verkocht. Daarnaast zijn er andere producten, zoals melk, waarbij de houdbaarheidsdata zijn verlengd. 

Naast deze ontwikkelingen werd er verder ook vastgesteld dat losse verkoop, en verkoop in kleinere verpakkingen, er voor kan zorgen dat er aanzienlijk minder wordt weggegooid. Op deze manier kan de consument de precieze hoeveelheid die nodig is aanschaffen.

Lees het rapport hier

 

Bron tekst: AGF.nl
Bron beeld: Pexels