Restaurants kunnen vanaf vandaag met een speciaal #verspillingsvrij-logo achter hun raam of op hun menukaart duidelijk maken dat zij zich inzetten tegen voedselverspilling. Wat de klant niet opeet, mag mee naar huis. Het logo, gelanceerd door minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) bij de aftrap van de campagne, maakt van doggybagschaamte verleden tijd en van het vragen om een foodybag de normaalste gang van zaken.

Tijdens de Horecava presenteerde de Rabobank samen met minister Schouten en de stichting Samen Tegen Voedselverspilling dat 100 restaurants in 6 weken tijd maar liefst 21% minder voedsel hebben verspild. Deelnemers hebben bijvoorbeeld geprobeerd kleinere porties aan te bieden of porties om te delen. Dit initiatief is, samen met het #verspillingsvrij-logo en de foodybag-campagne, onderdeel van de grootschalige aanpak in de horecasector om voedselverspilling tegen te gaan. Met deze horeca aanpak komt Nederland dichterbij het doel om in 2030 de voedselverspilling te halveren.

Wereldwijd wordt ongeveer een derde van al het voedsel verspild. De Nederlandse horecasector verspilt circa 61 miljoen kilo voedsel per jaar. Dat is niet alleen zonde van het lekkere eten, maar ook gaan hiermee veel waardevolle grondstoffen zoals water en energie verloren Volgens minister Schouten brengt de Food Waste Challenge restaurants in de voorhoede van de strijd tegen voedselverspilling. Minister Schouten: “Bewust omgaan met voedsel wordt het nieuwe normaal. Straks is voedsel verspillen in een restaurant net zo abnormaal als een sigaret opsteken aan tafel.”

 

Foodybag

Restaurants kunnen het #verspillingsvrij-logo op hun raam plakken en op hun menukaart afdrukken. Hiermee laten ze zien dat ze voedselverspilling tegengaan. Met het logo doen restaurants ook een uitnodiging aan hun gasten om het eten wat zij niet op krijgen te laten inpakken en mee naar huis te nemen. Minister Schouten trapte het initiatief af door op de Horecava 2020 het eerste #Verspillingsvrij-logo te plakken op een reusachtige foodybag. Het logo en de foodybag zijn onderdeel van een bredere aanpak van het tegengaan van voedselverspilling in de horeca.

 

Food Waste Challenge voor de horeca

De Food Waste Challenge voor de horeca is een initiatief van stichting Samen Tegen Voedselverspilling en Rabobank, deels gefinancierd door het ministerie van LNV, om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. 100 deelnemende horecabedrijven gingen in 6 weken tijd de uitdaging aan om voedselverspilling in hun horecazaken te reduceren. Alle soorten horecazaken waren hierbij vertegenwoordigd, van snackbar tot lunchroom en van hotelketen tot sterrenrestaurant. Tips van de organisatie waren onder andere het gebruiken van kleinere porties, zoveel mogelijk op bestelling bereiden en het verkleinen van de menukaart.

Lees hier het bericht van de Rabobank

Het Kabinet gaat voor #Verspillingsvrij

Het tegengaan van voedselverspilling is een prioriteit van het kabinet. Hiervoor heeft het ministerie van LNV met kennisinstellingen en bedrijven de handen ineen geslagen. Vanuit de stichting Samen Tegen Voedselverspilling streeft LNV naar een halvering van de hoeveelheid verspild voedsel in 2030. Dit is ook één van de duurzame ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals) van de Verenigde Naties waar Nederland zich aan heeft verbonden. Samen met de stichting en haar ruim zestig leden, gaat het ministerie van LNV de challenge aan.

 

 

Bron: persbericht