Over de hele wereld wordt er ongeveer een derde van al ons voedsel verspild en weggegooid. Erica van Herpen ontving een NWO-subsidie van 1 miljoen om onderzoek te doen naar mogelijkheden in het verminderen van voedselverspilling.

De Westerse consument is er tegenwoordig aan gewend te krijgen wat ze graag wil op het gebied van voedsel. Ook worden er veel meer inkopen gedaan dan nodig, waardoor er uiteindelijk erg veel voedsel wordt verspild. De consument is dan ook de nummer een op gebied van voedselverspilling. Erica van Herpen is het hier mee eens: ‘Het gaat om voedsel dat al is verbouwd, getransporteerd, gekoeld en opgeslagen. Dat alles is voor niets als het eten zo de prullenbak in gaat’. Van Herpen is hoofddocent Marktkunde en Consumentengedrag aan de universiteit. Volgens haar is er behoefte aan een nieuw voedselsysteem.

Een nieuw project genaamd “Voedselverspilling: van overvloed naar genoeg” focust op de zoektocht naar een verbeterd voedselsysteem waarin minimale voedselverspilling plaatsvindt. Dit gebeurt onder leiding van Erica van Herpen en haar onderzoeksgroep. Ondanks dat de meeste verspilling bij de consument vandaan komt, wil Van Herpen daar niet alleen op focussen; hier hoeft niet automatisch de oplossing te liggen.

“Natuurlijk is het belangrijk om de mindset van consumenten te veranderen. Maar andere factoren spelen ook een rol. Denk bijvoorbeeld aan fabrikanten die porties zo groot verpakken dat ze voor een eenpersoonshuishouden niet te behappen zijn. Daarom richten we ons op alle actoren in keten, ook detailhandel.”

Hoe ziet de toekomst er uit?

Over de aankomende jaren wordt er onderzoek gedaan naar verschillende scenario’s voor het voedselsysteem. Betrokken partijen en literatuuronderzoek gaan de basis leggen voor dit onderzoek. Consumenten (vraag), en detailhandel (aanbod) wordt de voornamelijke focus. Consumenten zijn in dit opzicht vooral belangrijk omdat er bij mensen thuis verreweg het meeste wordt verspild. Detailhandel, aan de andere kant, is belangrijk omdat zij een groot deel van het consumentengedrag beïnvloeden. Van Herpen laat het volgende weten: “We hebben nog geen uitgewerkt idee hoe die scenario’s eruit gaan zien. Je kan denken aan een toekomst waarin een supermarkt geen ingrediënten meer verkoopt, maar hele maaltijden. Of een scenario waarbij elke week automatisch je melk wordt besteld wanneer deze op dreigt te raken. Het uiteindelijke doel is om het beste scenario te vinden dat leidt tot minder voedselverspilling, waar iedereen achter staat en dat we ook concreet vorm kunnen geven.”

De uitvoering van het onderzoek ligt bij Rijksuniversiteit Groningen, TU Delft, Voedingscentrum, Stichting Samen Tegen Voedselverspilling, HelloFresh, ACV, Levarht, Iglo, Hak, EFMI en Capgemini.

 

Bron tekst: Resource (WUR)
Bron beeld: Pexels