‘Wat? Bananenbrood?’ Het is de fronsreactie die Laura Hoogland, oprichter van SUNT, dagelijks krijgt als ze over haar bedrijf vertelt. En dat terwijl bananenbrood een ontzettend populair product is. Dat vandaag, 23 februari, benoemd is tot nationale bananenbrooddag is daar het bewijs van. We spraken Laura (29) over hoe zij op het idee is gekomen om bananenbrood te maken van anders verspilde bananen en de uitdagingen die ze onderweg tegenkwam.

Van concept tot product “Ik ben helemaal geen typische ondernemer. Hoewel ik vanaf jongs af aan wel de droom had om ooit zelf een bedrijf te starten. Maar die knoop heb ik pas doorgehakt toen ik het gevoel had dat ik er helemaal klaar voor was. Dus besloot ik eind 2017 mijn baan op te zeggen om eindelijk mijn eigen dromen waar te maken.

Eigenlijk had ik nog geen idee wat ik dan wilde ondernemen. Of misschien had ik had ik wel te veel ideeën. Daarom besloot ik drie concepten uit te schrijven en te onderzoeken waar de meeste behoefte aan was. Een van die concepten was kant-en-klaar, gezond bananenbrood. En zo bracht ik heel wat uren door in de keuken op zoek naar het perfecte recept. Toen mijn buurtsupermarkt vroeg wat ik toch met al die bananen deed, duurde het niet lang voordat we een deal maakten. Hij kreeg wekelijks bananenbrood om te verkopen en ik kreeg alle bananen die te rijp waren om te verkopen. Ik schrok van de hoeveelheid afgekeurde bananen die ik wekelijks van hem kreeg. Dat zette mij aan het denken. Als zo’n kleine supermarkt al zo veel bananen weggooit, hoe zit het dan in de rest van de keten? En wat bleek; bananen zijn een van de meest verspilde producten ter wereld. Daar zag ik een enorme kans om het concept nog sterker te maken; een gezond bananenbrood, waarmee je tegelijkertijd voedselverspilling tegengaat.

 

Van keuken tot supermarkt

Binnen de kortste keren leverde ik mijn bananenbrood aan Amsterdamse horeca en sportscholen en bakte ik zo’n 60-80 bananenbroden per week in mijn eigen keuken. Die geur is eigenlijk pas net een beetje mijn huis uit. Het duurde vervolgens niet lang voordat ik bij Albert Heijn aan tafel zat. En die zagen er gelukkig ook wel brood in. Uiteraard kon ik dit product niet blijven bakken in mijn eigen keuken met de bananen van mijn buurtsuper. Ineens moest ik dus opzoek naar een partij die dit op grote schaal kon produceren en moest ik een partij vinden die heel veel bananen weggooide. Dit was nog een flinke klus. Bedrijven zijn namelijk helemaal niet zo happig op het toegeven dat ze zo veel verspilling hebben. Best logisch natuurlijk Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de bron: de telers. Hier wordt al vaak 40% van de oogst afgekeurd, omdat de bananen te groot, te klein of te rijp zijn.

 

Lancering

Van mei 2018 tot mei 2019 heb ik alles op alles gezet om een goed product te ontwikkelen. Op een gegeven moment moest ik zelfs mijn huis airbnb’en om het geld bij elkaar te krijgen om door te kunnen gaan. Uiteindelijk zijn we in mei 2019 gelanceerd bij Albert Heijn. Het was een gigantisch goede lancering en dit was de basis voor ons om op verder te borduren. Over een paar weken schalen we op naar zo’n 300 Albert Heijn winkels, introduceren we een nieuwe bananenbroodsmaak en lanceren we SUNT zelfs in het buitenland. Inmiddels hebben we meer dan 58000 bananen kunnen redden van de prullenbak. En dat aantal dat groeit met de dag.

 

Tip voor andere ondernemers

Ondanks de successen en de enorme groei die we tegemoet gaan, zijn er minstens zoveel dingen die nét even niet zo lekker gaan. Zo heb ik als perfectionist erg moeten wennen aan het concept ‘trial and error’. Een website lanceren die nog niet helemaal af is, een verpakking die je liever anders had gewild, het hoort er allemaal bij. Maar als ik was blijven focussen op de verpakking, dan waren we nu waarschijnlijk nog steeds niet gelanceerd. Zeker in het begin gaat het om een stabiele basis waar vanuit je verder gaat werken. Als je businessplan en je concept staan als een huis, dan volgt de rest vanzelf. En dan maakt de kleur van je verpakking in het begin niet eens zoveel uit.”

 

Meer weten over het bananenbrood van SUNT? Bekijk de website hier.