Sinds oktober 2019 werken Coop Supermarkten en Too Good To Go al samen om voedselverspilling tegen te gaan. Coop sloot zich als eerste supermarkt met landelijke dekking aan bij Too Good To Go. Bijna alle winkels van Coop Supermarkten zijn aangesloten bij het Too Good To Go-platform.

In Nederland wordt er elk jaar tussen de 1,7 en 2,5 miljoen ton eten verspild. Coop Supermarkten vindt dat te veel. De aangesloten winkels kunnen via de app van Too Good To Go Magic Boxen aanbieden. Voor een voordelig bedrag kunnen klanten een boodschappenpakket met wisselende inhoud kopen met allerlei producten erin die tegen de THT-datum aanzitten. Deze pakketten vallen in de smaak bij de consument en krijgen een waardering van 4,3 op een schaal van 5.

150.000 maaltijden van vuilnisbak

De vraag naar deze Magic Boxen is ontzettend groot. Coop redde samen met haar klanten in toen maanden tijd ruim 150.000 maaltijden van de vuilnisbak. Gemiddeld zijn dit vijftig maaltijd per maand per winkel. Dat is een besparing van ongeveer 375.000 kg CO₂e.

 

Mooie mijlpaal

Maarten Ebben, Directeur winkeloperatie van Coop Supermarkten: “Het tegengaan van voedselverspilling is één van de maatschappelijke doelstellingen van Coop. De samenwerking met Too Good To Go was een logische stap, het maakt ons nog relevanter en onderscheid in ons marktgebied. Alle winkels die zich aansloten bij Too Good To Go gingen vol overgave mee aan de slag. Zowel filialen als winkels van zelfstandig ondernemers. Dat vervult me met trots. Ook klanten zijn enthousiast. Als je bij Coop een Magic Box koopt, krijg je relatief veel producten voor weinig geld. Én je draagt bij aan een beter milieu. Samen maak je ’t verschil is echt van toepassing op deze samenwerking.”

 

Een fijne samenwerking

Too Good To Go is zelf ook erg blij met de samenwerking met Coop. Joost Rietveld, Country Director bij Too Good To Go Nederland: “De strijd tegen voedselverspilling is duidelijk voelbaar bij Coop. Met het redden van 150.000 maaltijden laten de winkels zien dat ze goed weten wat ze moeten doen om impact te maken. Een mooie mijlpaal in onze samenwerking waar we trots op zijn.”

 

Bron tekst: Persbericht Coop en Levensmiddelenkrant
Beeld: Coop