Huishoudens verspillen tot wel 65% minder groenten als het als convenience product wordt aangeboden. Dat blijkt uit nieuw promotieonderzoek van Marit Luiting-Drijfhout voor de Rijksuniversiteit Groningen. In het onderzoek werd gekeken naar hoe consumenten keuzes maken met betrekking tot aankoop, consumptie en verspilling van voedsel. 

Voor het tweedelige onderzoek werden onder andere in samenwerking met Albert Heijn 200 voedselpakketten uitgedeeld aan huishoudens. In de ene helft zaten reguliere producten, in de andere helft zaten dezelfde producten maar dan als gemaksvariant, bijvoorbeeld een hele broccoli versus voorgesneden broccoliroosjes in een zakje. De huishoudens die het pakket met voorgesneden groente ontvingen, verspilden tot 65% minder voedselDit onderzoek werd herhaald onder een groep studenten met dezelfde uitkomsten. 

“Je neemt een appel mee naar je werk voor het 4-uurtje, maar als je vlak voor de tijd langs de snackautomaat loopt, dan wordt je toch verleid door die Mars.” 

Portretfoto van onderzoeker Marit

Onderzoeker Marit Luiting-Drijfhout

Control level theory

Volgens onderzoeker Marit Luiting-Drijfhout zou de control level theory weleens de oorzaak kunnen zijn van het grote verschil in weggooigedrag. Die theorie stelt dat op de lange termijn mensen voor ‘wenselijk’ gedrag kiezen maar dat dit op korte termijn vaak niet tot uiting komt. “Op de lange termijn kiezen we voor gezondheid, op de korte termijn willen we snelle bevrediging, zijn we kwetsbaar voor verleidingen. Daardoor heb je, ondanks dat je een gezonde maaltijd hebt gepland, vaak de neiging om te switchen naar een snack op het moment van consumptie. Bijvoorbeeld, je neemt een appel mee naar je werk voor het 4-uurtje, maar loopt vlak voor die tijd langs de snackautomaat, dan ben je toch geneigd om voor die Mars te gaan”, zegt Marit.  

 

Vervolgonderzoek

Op dit moment is Marit bezig met vervolgonderzoek om te testen of de control level theory inderdaad de oorzaak is. “Wordt dit gedrag bijvoorbeeld ook niet (deels) gedreven door de houdbaarheid? We bekijken nog of onze theorie een goede verklaring biedt”, zegt Marit. Uit vervolgonderzoek blijkt dat niet-convenience producten met zichtbare houdbaarheidsdatum sneller weggegooid worden ten opzichte van de convenience variant met dezelfde houdbaarheidsdatumMarit: “Stel je hebt zowel een zakje gesneden paprikastukjes die tot morgen houdbaar isen eenzelfde hele paprika met gelijke datum. Uit ons onderzoek blijkt dat men toch sneller geneigd is de convenience variant te consumeren, en de reguliere variant weg te gooien. 

 

“Wat de retailers al goed doen zijn bijvoorbeeld die vers pakketten. Ik denk dat een combinatie tussen vers en convenience aanbieden het mooiste is.” 

 

Verantwoordelijkheid voor voedselverspilling

Toch is het volgens Marit geen goed idee om alle groente nu massaal in stukjes te gaan snijden en in plastic zakjes te gaan stoppen. Kijk vooral ook naar je weekplanning en pas je koopgedrag daarop aan: ga uit van verse reguliere producten als basis, maar kies tijdens een drukke week eens wat vaker voor convenience.”, zegt ze. Volgens haar heeft zowel de consument als de retailer een verantwoordelijkheid om voedselverspilling terug te dringen. “Aan de ene kant kan de retail gemaksoplossingen bieden waarmee je de consument faciliteert in het beter op orde maken van hun voedselconsumptie slash verspilling. (…) Wat de retailers al goed doen zijn bijvoorbeeld de vers pakketten. Ik denk dat een combinatie tussen vers en convenience het mooiste is. Aan de andere kant denk ik ook echt wel dat er nog kansen liggen bij de consument. We moeten op zoek naar een balans. Als je weet dat je een drukke week hebt, houd daar dan rekening mee. 

 

Geschreven door: Berend Kluijfhout